top of page

LEZING KINDERTOLK

ADEQUAAT
[bijvoeglijk naamwoord]
precies zoals nodig is
vb: zijn aanpak was heel adequaat
synoniem: passend

Kinderen vertonen steeds adequaat gedrag. Hoe ze zich gedragen past namelijk precies. Dat het voor ons soms als niet passend overkomt heeft te maken met het feit dat wij vaak niet de hele context zien. Als we dat wel zouden zien zou het gedrag als passend gezien worden.

Stel je voor dat je een voetbalmatch volgt.

Je ziet de tribunes, de supporters, de spelers, de scheidsrechter. Je hoort het geroep, het gefluit. Je ziet de spelers over en weer lopen, de supporters springen op. Alleen de bal zie je niet. Beeld je dat in. Al wat je ziet zal je als raar, onbegrijpelijk, ongepast, ongewoon,… beschrijven. Tot op het moment dat je de bal ziet. Dan wordt alles ‘normaal’.

De lezing gaat hier over. Kinderen wijzen vaak – via hun ‘raar’ gedrag’ naar een voor ons onzichtbare bal. Het maakt de impact van die mogelijks onzichtbare bal duidelijker. Kinderen spiegelen ons.

Inhoud van de lezing

  • Hoe werkt het spiegelen?

  • Wat zijn de gevolgen als je het ziet ?

  • Wat zijn de gevolgen als je het niet ziet ?

  • Wat is de link met de systemische wetmatigheden ?

  • Hoe herken je het ? Wat zijn aanwijzingen dat het speelt tussen jou en een kind ?

  • Wat kan je ermee doen? In je persoonlijk leven/ op je werk.

 

Wat zeker ook aan bod komt: de teletijdmachine van professor Barabas, kanariepietjes en knipperende dashboardlampjes.

 

WELKOM IN HET SPIEGELPALEIS.

VOOR WIE ?

Ouders, ouderverenigingen, leerkrachten, scholen, lerarenopleiding, kinderopvang, clb, Alle verenigingen die nieuwsgierig zijn naar hoe deze manier van kijken het contact tussen jou en het kind meer laat stromen.

bottom of page